| קטגוריות:   |

בתחילת כיתה ב' מקבלים התלמידים ההזמנות למבחני איתור המחוננים. הורים רבים שואלים את עצמם איך כדאי להתחייס להזדמנות הזו : האם בני יכול להתאים לתוכנית המחוננים? האם ביתי תצליח במבחני המיון? האם שווה להשקיע בהכנה?

ראשית חשוב להכיר את שתי המסגרות לילדים מחוננים שמשרד החינוך מציע לילדים בגיל בית הספר היסודי:

  • כיתות מחוננים ייחודיות – כיתות קטנות בהם לומדים התלמידים המחוננים בכל ימות השבוע. התלמיד שיתקבל לתוכנית יעזוב את הכיתה הרגילה בה הוא לומד ויעבור בתחילת השנה הבאה לכיתת המחוננים בה יוכל להמשיך ללמוד עד לסיום התיכון. בכיתות לומדים על פי תוכנית הלימודים הרגיל, אך בקצב מואץ עם מתן אפשרות לילדים להעמיק ולחקור נושאים שמעניינים אותם. בנוסף הילדים מקבלים תכנים נוספים ומגוונים והעשרות חוץ בית ספריות מעבר לתוכנית הלימודים הרגילה.
    נכון להיום קיימות כיתות מחוננים מיוחדות בשש ערים בלבד: תל אביב (גרץ ורוקח), חיפה (ילין), פתח תקוה (עין גנים), חולון (גורדון), כפר-סבא (אופירה נבון) ורמת גן (הלל). גם תושבי ישובים שכנים יכולים לבקש להצטרף לאחת הכיתות הייחודיות על בסיס מקום פנוי.
    ברוב הערים האלו רוב התלמידים ממשיכים ככיתת מחוננים גם בחטיבה ובתיכון.
  • מרכזי מחוננים – בארץ יש מעל ל 50 מרכזי מחוננים שמאפשרים לילדים מחוננים להשתתף בתכנית ההעשרה ביחד עם ילדים מחוננים נוספים. לימודי ההעשרה מתקיימים יום אחד בשבוע בשעות הבוקר ובשאר ימות השבוע ממשיך התלמיד ללמוד בבית הספר הרגיל. האחריות להשלמת חומר הלימוד הרגיל שהילד מפסיד ביום בו הוא נמצא מחוץ לבית הספר היא על ההורים, אך רוב בתי הספר מתחשבים ועוזרים לילדים שמשתתפים בתוכנית להשלים את החומר. לרוב הילדים אין בעיה להשלים את החומר והישגיהם הלימודיים אינם נפגעים.
    לימודי ההעשרה הם מגוונים ומהנים והילדים נחשפים לתכנים רבים שאינן חלק מתכנית הלימודים הרגילה.

המרכזים משרתים ילדים שגרים באזור. גם תושבי ישובים סמוכים יכולים לבקש להצטרף למרכז ההעשרה, אפילו אם יש בעיר בה הם גרים פועלת כיתת מחוננים ייחודית (מחוננים תושבי פתח תקווה למשל יכולים לבחור ללמוד בכיתת המחוננים בבית הספר עין-גנים או להשתתף בתוכנית יום ההעשרה במרכזים שבהוד-השרון, יהוד או גבעת שמואל).

 

השתכנתם ששווה להמשיך בתהליך המיון אתם מתלבטים לגבי הצעד הבא? כלי חדש. המבדק (www.מחונן.com ), יעזור לכם להחליט בצורה מושכלת.

המבדק הינו כלי שיאפשר לכם ההורים לקבל מושג אובייקטיבי על התאמתו של ילדכם להשתתפות באחת מתוכניות המחוננים שמציע משרד החינוך ועל סיכוייו לעבור את הבחינות בציון גבוה מספיק על מנת להתקבל. בנוסף ניתוח התוצאה יאפשר לכם ההורים לקבל החלטה מושכלת יותר לגבי הצורך בהכנה, היקף ההכנה הדרושה ואופייה.

כל ילד הוא אינדיבידואל בעל יכולות שיכולות לבוא לביטוי באופנים שונים ובהקשרים שונים. לצערנו מבחני איתור המחוננים של משרד החינוך הם נוקשים, חד פעמיים ומודדים את ילדכם, על אותה סקלה, מול ילדים אחרים. רק אלו שיקבלו את הציונים הגבוהים באותו אזור, כאחוז אחד מהילדים בלבד באותה שנה, יזכו להתקבל לכיתת המחוננים או לתוכנית יום השליפה. כארבעה אחוזים נוספים יוכלו להשתתף בחוגי המצוינות.

אתם מכירים את ילדכם הכי טוב, מן הסתם שמעתם גם מאחרים את דעתם עליו ועל יכולותיו, אתם יודעים מה מניע אותו ומה מתאים לו. התוצאה וההמלצות של המבדק הן רק עוד שני נתונים מתוך כל המידע, הידע ותחושת הבטן שכבר קיימים אצלכם. אם זאת מדובר נתונים חשובים שיעזרו לכם להחליט על הצעד הבא באופן מושכל ואובייקטיבי יותר.

 

המבדק יאפשר לכם לקבל מושג על רמתו של ילדכם ביחס לממוצע הארצי ולעזור לכם להחליט באופן מושכל על הצעד הבא בתהליך איתור ומיון המחוננים.

המבדק בודק את הרמה וההתאמה הן לשלב א' והן לשלב ב' וכולל שאלות משני השלבים. חבל להשקיע בשלב א' מבלי להסתכל קדימה ולבדוק את סיכויי ההצלחה בשלב ב'.

 

בהצלחה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.