| קטגוריות:   |

מכיוון שהחוק אינו מניח נקודת מינימום או מקסימום לשיעור של פיצויים בגין רשלנות רפואית, השאלה לגבי גובה פיצויים בגין רשלנות רפואית היא שאלה מורכבת ומסועפת, ועל בית המשפט להתחשב בפאזל שלם של חלקים קטנים שכל אחד מהם הוא נתון בפני עצמו מתוך חייו של התובע.

כשבית המשפט קובע את גובה הפיצוי שמגיע לתובע בגין רשלנות רפואית הוא לוקח בחשבון נתונים רבים הנוגעים לאדם, ביניהם גילו, מצבו הכלכלי, מצבו הרפואי, מצבו המשפחתי, סוג הארוע, שיעורי נכות אם נקבעו לו, והעזרה שהוא מקבל מסביבתו.
למעט שיעורי הנכות, המכומתים באחוזים שנתמכים על חוות דעת רפואית של מומחים מטעם התביעה או מטעם בית המשפט, ניתן לטעון כי גם כל הנתונים הללו עלולים להוות נתונים שרירותיים שעומדים לרעתו של התובע בפסיקת הפיצויים, אבל ישנו עקרון משמעותי שמנחה את בית המשפט ותמיד יעמוד לזכותו של התובע, שהוא בבחינת "השבת המצב לקדמותו". עקרון זה מניח כי טרם קרות ארוע הרשלנות הרפואית, היה מצבו של האדם טוב יותר, ולאחר קרות הארוע הורע מצבו, ומטרת פיצויים בגין רשלנות רפואית היא להחזיר את מצבו קרוב ככל הניתן לזה שהיה לפני קרות הארוע. אז אמנם לא תמיד ניתן להשיב לאדם את בריאותו ואת שלמותו הפיזית והנפשית, בוודאי לא בכסף, אבל מה שניתן לרכוש בכסף, שואף בית המשפט לאפשר לו – עזרים טכניים, סיוע אנושי, בטחון כלכלי שיחליף את האפשרויות שאיבד להשתכר בכבוד וכ"ו.

הנתונים שנלקחים בחשבון בפסיקת פיצויים בגין רשלנות רפואית

גיל – ככל שגיל התובע צעיר יותר, נקודת ההנחה היא כי הפגיעה שנפגע בגין רשלנות רפואית היא לטווח ארוך יותר, בוודאי אם נקבעו לו אחוזי נכות.
הפסדי שכר עתידיים – בית המשפט, בבואו לפסוק גובהם של פיצויים בגין רשלנות רפואית, מתחשב במחיר הטיפול שדורשת הפגיעה, בהפסדי שכר עתידיים הצפויים לתובע ואם מדובר באדם מבוגר, גם בתשלומי פנסיה, כפונקציה של תוחלת החיים הממוצעת ובשכר הממוצע במשק. אולם מטבע הדברים בית המשפט לוקח בחשבון את שכרו של התובע לפני הפגיעה, בבחינת "השבת המצב לקדמותו".
נכות – בית המשפט, כשהוא דן בעניין פיצויים בגין רשלנות רפואית, עושה הבחנה בין נכות תפקודית, העומדת בדרכו של התובע לנהל אורח חיים תקין בתפקוד מלא, הכוללת פגיעות אורתופדיות, ני אורולוגיות, קרדיולוגיות או אפילו פסיכיאטריות, לבין נכות רפואית, שאינה מפריעה לתפקוד תקין, כמו למשל פגיעה בשיניים, צלקות ופגיעות אסתטיות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.